tarkastaja isofirma tutkii

Thu Apr-24th-2008 // Filed under: Täällä Pohjantähden alla

Viestintäministeri Suvi Lindénille ei riitä se, että rajoitetaan sananvapautta, sillä ihmisillä on myös liikaa oikeutta yksityisyyteen! Näin kirjoittaa Hesari, joskin jostain syystä vähän eri sanoilla. Kyse on Lindénin valmistelemasta lakiesityksestä, joka antaisi työnantajille oikeuden urkkia sähköpostien osoitetietoja.

Työnantajat saavat tietyissä tapauksissa mahdollisuuden tutkia työntekijöiden sähköpostien osoitetietoja. Lakiesityksen tarkoituksena on tukkia yrityssalaisuuksien vuotamista.

Tavanomaiset viestit rajataan eduskunnalle annetussa lakiesityksessä tiedonsaannin ulkopuolelle.

En onnistunut tähän hätään löytämään tätä lakiehdotusta mistään internetin kätköistä, joten en tiedä ihan tarkalleen, mitä tämä tarkoittaa käytännössä. (Mikäköhän on olevinaan “tavanomainen viesti”, esimerkiksi?) Niinpä joudun vähän spekuloimaan.

Oletettavasti tämä siis tarkoittaa sitä, että jos on syytä epäillä jonkun tietyn ihmisen vuotaneen vaikkapa Yritys X:n salaisuuksia Yritys Y:lle, voidaan katsella tyypin sähköposteista, että Y:lle on lähtenyt postia. Jos on, näitä viestejä voidaan katsella, mutta muihin viesteihin ei saa koskea. Tämä siis tarkoittaisi optimitilanteessa sitä, että jonkun sähköpostin lähettämän sisällön lukemiseen tarvitaan kolme asiaa: 1) konkreettinen syy epäillä, että tietylle kilpailijalle on vuodettu tiettyjä tietoja, 2) konkreettinen syy epäillä, että vuotaja on tietty henkilö ja 3) konkreettinen, epäillyn lähettämien sähköpostien osoitetietoihin perustuva tieto siitä, että epäilty on viestinyt tämän tietyn kilpailijan suuntaan.

Vai sisältyykö varsinainen viestin lukeminen tähän ollenkaan? Ehkä ei. Hesarin uutinen käsittelee asiaa valitettavan — ja tyypillisen — pintapuolisesti. Ehkä “tavanomainen viesti” tarkoittaakin viestin varsinaista sisältöä osoitetietojen sijasta, mene ja tiedä. Toisaalta, jos viestin sisältöä ei voida lukea, mitä tämä nyt sitten todistaa? Että joku on lähetellyt sähköpostia kilpailijalle? Mihinköhän toimenpiteisiin siltä pohjalta muka voitaisiin sitten ryhtyä? No, oli miten oli.

Se ei sinänsä kuulosta niin pahalta, mutta tilanne on vähän monimutkaisempi. Ensinnäkin tämä on selvästi keino saada kiinni hyvin, hyvin laiska ja typerä vuotaja. On tietenkin ihan mahdollista, että liikesalaisuudet saattavat vuotaa firman sähköpostin kautta, mutta ne voivat myös kulkea vaikkapa suullisesti, minkä tahansa verkosta ilmaiseksi saatavan sähköpostiosoitteen kautta, cd:lle poltettuna, disketillä, ftp:llä, faksilla, kirjeellä, tekstarilla, digikameran muistikortilla, digikameran valokuvalla, lähetillä, usb-muistitikulla, mesellä, ircissä, kirjekyyhkyllä ja savumerkeillä. Muun muassa. Oletetaan nyt kuitenkin huvin ja urheilun vuoksi, että tällainen valvonta on tehokasta — tuskin on, mutta leikitään.

Näen massiivisena ongelmana tilanteen, jossa firman sisäiset tahot saavat oma-aloitteisesti päättää, milloin epäillään ja ketä epäillään — ja millä perusteilla. Onko tästä mitään viranomaisvalvontaa? Kenen vastuulla tällaiset tutkintapäätökset ovat? Kerrotaanko työntekijälle ylipäätänsä tapahtuneesta — edes jälkikäteen? Vain ääliö luottaa siihen, että yrityksillä riittäisi moraali siihen, ettei tällaista asiaa väärinkäytettäisi, kun se on muutenkin ongelma — terkut vaan Relanderille ja kavereille, esimerkiksi. Saako kukaan firman ulkopuolella koskaan edes tietää, että nyt on posteja urkittu?

En myöskään ymmärrä, miksi yrityksillä pitäisi olla tällainen oikeus. Jos on kerran ihan oikeasti syytä epäillä, että rikos on tapahtunut — ja siis “syytä epäillä” ei suinkaan ole sama asia kuin “epäilyttää” — eikö se ole oikea aika soittaa poliisille ja tehdä rikosilmoitus? Jos poliisi ei suostu puuttumaan asiaan, se lienee hyvä merkki siitä, ettei näyttö oikeasti riitä.

Nähdäkseni tämä antaa paljon mahdollisuuksia väärinkäytölle, muttei kuitenkaan kykene edes melkein tehokkaasti estämään tietovuotoja, kun saman tiedon saa siirrettyä kilpailijalle aivan yhtä vaivattomasti — ja turvallisemmin — kymmenen euron usbimuistilla. Mitä helvetin järkeä on antaa yrityksille lisää valtuuksia vakoilla työntekijöitään, kun se kerran on ilmiselvästi naurettavan tehotonta eikä oikeasti estä mitään tietoja vuotamasta (ja luultavasti jopa hankaloittaa vuotojen paljastumista tutkimuksissa, kun ne tyhmemmätkin vuotajat ymmärtävät jättää sen duunisähköpostin käytön väliin vuotohommia tehdessään), ja poliisilla on joka tapauksessa jo ihan riittävät valtuudet tutkia ihmisten sähköposteja, jos syytä epäilyyn on?

Tietenkin tässä vaiheessa läpeensä tyhmät ihmiset rupeavat länkyttämään jotain “no jos sulla ei ole mitään salattavaa, mikä ongelma sulla on tässä?” -skeidaa. Tyhmät. Jos kuka tahansa firma saa urkkia työntekijöitä siksi, että sattuu vähän epäilyttämään, miksipä ei epäiltäisi varmuuden vuoksi koko ajan? Ja kun sähköpostin vaklailu kerran on tehotonta, miksei sitten kehitettäisi pakollisia ruumintarkastuksia? Tai vaadita, että firma saa halutessaan käydä läpi kaikki tiedonsiirtoon soveltuvat laitteet — vaikkapa usb-muistit, kannettavat tietokoneet, digikamerat, iPodit ja kännykät — ennen kuin työntekijä saa poistua talosta lounaalle tai päivän päätteksi kotiin lähtiessään? Varmuuden vuoksi! Tämähän on periaatekysymys: joko firmat saavat tutkia työntekijöitään oma-aloitteisesti ja valvomatta, tai eivät. Kaivataanko meillä todellakin jotain lainvoimaisia, pelkästään yritysten etuja valvovia yrityspoliiseja? Koska siitähän tässä on kyse. Toimivaltaa tulee lisää vähän kerrallaan, mutta kuka katsoo, että sitä käytetään oikein? Yritykset itse? Niin varmasti!

Tietenkin voi olla, että varsinaisessa lakiesityksessä on jotain merkittävästi selväjärkisempää, mutta eihän tämä kauhean lupaavalta vaikuta. Mikä helvetin “Kokoomus on pullollaan rasistisia oikeistolaissikoja” -viikko tämä oikein on? Käyttäytykää, perkele.


8 Comments

  1. Täältä ulkomailta katsellessa Suomi käy yhä hullunkurisemmaksi (sanan traagisessa merkityksessä) jatkuvassa ihmisten oikeuksien polkemisessa, ja siinä kuinka kaikki niellään pureksimatta. Jo nyt Suomessa on niin moni asia kielettyä ja rikos, että keskivertokansalainen olisi Al Caponen tasoinen kriminaali jos oikeasti alettaisiin listata niiden rikosten määrää joihin hän syyllistyy.

    Olen pohtinut viimeaikoina sitä miten “Police” ja “Law Enforcement” eroavat toisistaan. Ensimmäinen on sitä että virkamies palvelee ja suojelee yhteiskunnan jäseniä ja näiden oikeuksia ja vapauksia, jälkimmäinen on tätä Suomen menoa jossa normaaleista ihmisistä tehdään rikollissia ehdoin tahdoin keinolla millä hyvänsä -ei niinkään poliisin (jonka joukoissa on yleensä ihan täyspäisiä immeisiä Suomessa) vaan ideologian hurmoksessa olevien poliitikkojen toimesta.

    Seksuaalisuus, viestintä, sananvapaus, kokoontumisoikeus, yksityisyys…. kaikki nämä ovat ihan oikeasti kirosanoja Suomen nykyjohdolle ja ne jumalauta tullaan kitkemään pois keinolla millä hyvänsä. Takaisin en muuten Suomeen tule ennenkuin järjen ääni alkaa taas kuulua jostain sieltä Perä-Härmästä.

    Comment by Dragon — April 25, 2008 @ 1209087145

  2. Joo-o. Olen tässä katsellut taas pitkästä aikaa Raidia, joka on vielä parempi kuin muistan. Sehän on siitä hauska tv-sarja, että joka jakso on pullollaan kaikin puolin nerokkaita repliikkejä. Tähän(kin) yhteyteen tuntuu sopivan erityisen hyvin komisario Janssonin kuuluisan lakoniseen äänensävyyn lausuttu kommentti:

    “Poliisin ja oikeuslaitoksen tehtävänä on taata hyvä ja turvattu toimeentulo niille, joilla on hyvä ja turvattu toimeentulo.”

    En tiedä, näenkö minä vanhana asennevammaisena pessimistinäkään tilannetta ihan yhtä negatiivisesti kuin sinä, mutta vaikea näitä ajatuksia on tuosta vain tyrmätäkään.

    Tuu ny kuitenkin jossain välissä käymään, rupee olemaan taas toinenkin hetki viime näkemisestä…

    Comment by Mikki — April 25, 2008 @ 1209087924

  3. Ehkäpä sitä täältä muailmalta saa tiivistetymmän kuvan tapahtumista, ja tottakai ne kavereiden lähettämät linkit on niiden lähettäjien mielipiteiden filtteröimiä, mutta siltikin tuntuu että omituiseen suuntaan maata hilataan. Ihan vaan pikamuistista lähtee:

    Seksinostolaki, tekijänoikeissuoja-jupakka, hotelli-porno, ulkoministerin tekstarit, nettisuodattimet, Smash-ASEM, videopelien ennakkosensuuri…

    Pitkä lista ilman kaivelua. En usko salaliittoteorioihin (kun pelkkä pätemättömyys yleensä riittää selittämään ääliömäisyydet) mutta silti tuntuu että kovat on ideologiset kudit piipussa joillakin. Erityisesti muitten makuukammarin hommat tuntuvat kiinnostavan joitakin poliitikkoja ihan sairaalloisuuteen asti.

    Jenkkejä parjaan itsekin paljosta, mutta ainakin jos joku yrittää niiltä ottaa niiden rakkaat pyssyt pois, ne pistää tosissaan hanttiin. Kenties USAn aseenkantolaki kaipaa reklausta, mutta voin ainakin kunnioittaa ihmisiä jotka tappelevat oikeudenmukaisiksi katsomiensa oikeuksien puolesta, vaikka olisin kuinka eri mieltä asiasta itse. Samaa kaipaisi välillä suomalaisistakin, ei aina vaan niistä parista sadasta aktiivista.

    Joo ja Soomeen tullaan taas kesällä. Käymään. ;)

    Comment by Dragon — April 25, 2008 @ 1209103212

  4. Mä komppaan Mikkiä, kai sä nyt vielä hetkeksi uskallat astua tämän armaan fasistimaan jylhille joskin kyylätyille aroille!

    Comment by Kalle — April 25, 2008 @ 1209114472

  5. Mutta kai uskallat lukea aiemmat kirjoitukset? (Ei vaiskaan, tämä oli hauskaa huumoria! Kalle kirjoitti omansa tietämättä, että tieto tulevasta reissusta jo odotteli moderaatiojonon hellässä syleilyssä.)

    Comment by Mikki — April 25, 2008 @ 1209121394

  6. Jumangega!

    No enhän minä nyt toki olisi uskonut, että sensuurin vihollisista väkevin olisi sortunut rajoittamaan falloksenkasvatustieteilijöiden kiistatonta sananvapautta millään tavalla! Häpeäisit hyvä mies, kun viet proverbiaalisen riisikakun nääntyvän spämmääjän puutteen kuihduttamasta kädestä. Pakkoko sinun on runnella näiden riittävästi kärsineiden ihmispolojen ainoaa toimeentulon lähdettä?

    Minä en tunne moderaatiota.

    Comment by Kalle — April 25, 2008 @ 1209135023

  7. Hei, “draconian cryptofascism favored by the malevolent powers that be” on my keskimmäinen nimeni.

    Comment by Mikki — April 25, 2008 @ 1209136423

  8. Tervehdys,

    Luin otteen blogikirjoituksestasi Yleisradion kansalaismediakatsauksen viikon #18 jaksoon. Olen antanut kaiken kunnian sinulle kirjoittajana ja olen linkittänyt sivulla suoraan kyseiseen kirjoitukseen.

    Ohjelma on vapaasti kuunneltavissa internetissä:
    http://blogit.yle.fi/node/2110

    Comment by henrik — May 2, 2008 @ 1209729635

RSS feed for comments on this post.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 


Copyright © Mikko Rautalahti, All Rights Reserved
WordPress makes with the publishing.