hallittelua ja perheidylliä

Sat Jun-18th-2011 // Filed under: Täällä Pohjantähden alla

Nyt meillä on vihdoin ja viimein hallitus. Se ei ole silmittömän paska hallitus, muttei kyllä herätä juuri riemuakaan… mutta ainakaan siellä ei tarvitse katsoa Persuja. Juu juu, oppositiossa niillä on hieno sauma kritisoida maailman menoa ottamatta vastuuta oikein mistään ja pönkittää asemaansa, mutta kyseessä on puolue, jonka menestys on rakentunut pitkälti sen varaan, että itkupotkuraivarista kärsivät ihmiset protestiäänestelevät esimerkiksi jotain naurettavaa sahajunttia, joka osaa hädin tuskin mennä suojaan silloin kun alkaa sataa. Siitä vinkkelistä tarkasteltuna taipuisin pitämään tätä kuitenkin nettovoittona.

Silti uutena sisäministerinämme toimii Päivi Räsänen, ja se on aika perkeleen masentava ajatus. Kaikki eivät ehkä tiedä, mitä tämä tarkoittaa käytännössä, joten turvaudun asiaa mielestäni hyvin tyhjentävästi ja tasapainoisesti kuvaavaan vertaukseen!

Oletetaan, että meillä on monimutkainen kone, joka on hyvin, hyvin tärkeä. Kyseisessä koneessa on monta osaa, joiden täytyy kaikkien olla tarpeeksi kestäviä ja laadukkaita. Muuten laite ei toimi oikein, ja sitten asiat ovatkin äkkiä pahasti viturallaan! Eräänä päivänä selviääkin, että yksi näistä osista ei olekaan karaistua terästä tai jotain muuta tosi taakia materiaalia, vaan se onkin tehty kakasta.

Tarkennuksena voisin sanoa, että tässä vertauksessa Päivi Räsänen on se kakka.

Mitenkö tämä ilmenee? Kuka tahansa, joka on seurannut hänen edesottamuksiaan vuosien varrella voi varmasti keksiä monta esimerkkiä, mutta viimeisin hauska tempaus on se, että Räsäsen johtamat kristllisdemokraatit ovat tietenkin hallitusneuvotteluissa kieltäytyneet yhteistyöstä heti, kun puhutaan samaa sukupuolta olevien liittojen yhdenvertaisesta ja tasa-arvoisesta kohtelusta lainsäädännössä. Ei mitään sukupuolineutraalia avioliittolakia, koska sellaista on lähimmäisenrakkaus ja rakastavan Jumalan armo!

Kristilliset ovat ilmeisen kykenemättömiä vaikuttamaan edes vähän sellaiselta puolueelta, joka olisi jotenkin järkipohjainen, inhimillinen tai empaattinen. Kuin alleviivatakseen tätä, samaan aikaan YK:n ihmisoikeusneuvosto (jonka haluaisin ajatella ajoittaneen tämän toimenpiteen näin ihan vain vetääkseen ironian tappiin) tuomitsi seksuaaliseen suuntautumiseen perustuvan syrjinnän, mikä siis käytännössä tarkoittaa sitä, että kristillisdemokraatit ovat Nigerian ja Pakistanin kaltaisten, loistavasta ihmisoikeustilanteestaan kansainvälisesti tunnettujen maiden kaltaisten laatumestojen kanssa samassa porukassa. Hyvin hoidettu!

Ja entä Räsänen itse?

Heh.

Ei onneksi ole lainkaan tekopyhää ensin kusta paloletkupaineella jälleen kerran muiden muroihin ja sitten muikeasti kiitellä muita puolueita “suvaitsevaisuudesta”. Kiitos, Päivi, älä koskaan muutu.

Eipä silti, tämä nyt ei sinänsä vielä tarkoita sitä, että peli olisi menetetty, luultavasti enemmänkin päin vastoin. Vasemmistoliitto kertoo oikeus-, turvallisuus- ja maahanmuuttotyöryhmän raportissaan: “Sovittiin, että asiaa ei kirjata hallitusohjelmaan kristillisten vastustuksen takia, mutta eduskunnassa tehdään lakialoite oikeusministeriön avustuksella ja kaikki muut paitsi KD sitoutuivat tämän lain läpi viemiseen. Lakialoitteen taakse kerätään vähintään 100 nimeä.” Mikä siis tarkoittaa käytännössä sitä, että kristilliset voivat murjottaa ihan niin paljon kuin haluavat, mutta muualla ollaan silti tietoisia siitä, että eletään vuotta 2011.

Jotta kukaan ei vahingossakaan kuvittelisi, että kyseessä on jonkinlainen irrallinen erikoistapaus, joka ei oikeasti kuvasta puolueen maailmankuvaa, samaan hengevetoon kristilliset haluavat myös olla kusipäitä aborttisektorilla. Heidän vaatimuksestaan hallitus selvittelee abortin myöhäisintä viikkorajaa (tällä hetkellä 12. viikko) ja sitä, voiko terveydenhuollon henkilökunta kieltäytyä suorittamasta toimenpidettä. Tämä jälkimmäinen onkin erityisen hauska juttu, koska — jos nyt otetaan rempseästi kärjistetty, vaan valitettavasti ei mitenkään mahdoton esimerkki — sitten kun se iskänsä suorittaman raiskauksen yhteydessä paksuksi pamahtanut alaikäinen menee terveyskeskukseen, sen lähimmäisenrakkautta pursuavan uljaan uskonsoturin ei tarvitsekaan enää ryhtyä toimeen, vaan voi kieltäytyä auttamasta hyvin kusisessa paikassa olevaa ihmistä uskonnollisen vakaumuksensa perusteella.

Ja juuri siitä tässä on kyse: kristilliset haluavat, että mielikuvitusukon lait saavat ajaa ohi yhteiskunnan laeista, ei suinkaan mistään yleisluontoisesta eettisestä ongelmasta. Ja on hyvin, hyvin perseestä, koska kyseessä ovat yhteiskunnan jäsenilleen tarjoamat, ensiarvoisen tärkeät palvelut. Jos niiden sallitaan katketa siksi, että joku satunnainen pipipää voi heitellä kapuloita rattaisiin, se on vaarallinen tilanne. Mistä muista yhteiskunnallisista palveluista voidaan kieltäytyä mutu-pohjalta? Jos poliisi ei hyväksy jonkun elämäntyyliä, voiko se olla puuttumatta rikokseen, esimerkiksi? Tämä on sellaista perseilyä, jota ei pidä katsoa läpi sormien.

(Ja kyllä, myönnän, että “pipipää” on ilkeästi sanottu, mutta siitä huolimatta seuraava on mielestäni aika hyvä litmustesti: jos ihminen, joka haluaa sinun tekevän jotain tai kieltää sinulta jotain vaikuttaisi skitsofreenikolta, jos sanat “Jumala” ja “Raamattu” korvattaisiin sanoilla “erehtymätön avaruuskummitus, joka määrää kaikesta” ja “salatiedon täyttämä kiistaton totuusvihko”, “pipipää” ei ole perustelematon termi.)

Ei silti, muissakin puolueissa osataan! Kokoomusnuorissa on oikeasti varmasti ihan fiksuja ja mukaviakin ihmisiä, mutta sitä on vaikea uskoa, kun aina kun sieltä tulee joku lausunto, alkaa vain vituttaa. Tällä kertaa Kokoomus Jugendin Helsingin piirin varapuheenjohtaja Elisa Siekkinen esittelee maailmankuvaansa, joka on kerrassaan lutuinen suunnilleen samalla tavalla kuin Josef Fritzl oli rakastava isä. Siekkinen ei voi ymmärtää, miten vaimonsa raiskannut mikkeliläismies saattoi saada tuomion siitä, että raiskasi vaimonsa! Ja kun asiasta päästiin puhumaan, mahtavia kommentteja tuli yksi toisensa jälkeen:

“Pitäisi tietää, kenen kanssa menee naimisiin ja kantaa siitä vastuu.”

“Minä en osaa ajatella avioliittoa sukupuolineutraalina instituutiona, vaan mielestäni miehen kuuluu kustantaa vaimon elämää, vaimon kuuluu kantaa vastuu kotitöistä ja lastenhoidosta ja tyydyttää miehen kaikki fyysiset tarpeet.”

“Mutta voin vielä järkyttää vähän suomalaisia feministejä: Katoliset papit puhuvat naisille usein siitä, että vaikka olisi riitaa ja huonoja aikoja, seksistä ei saa kieltäytyä [aviomiehen kanssa].”

Tämä viimeinen kommentti sai minut nauramaan ääneen. Ettäkö feministit olisivat jotenkin yllättyneitä tai järkyttyneitä siitä, että katoliset papit ovat ihan tutkalla? Kenelle tämä muka tulee yllätyksenä? Millä planeetalla sinä elät, Siekkinen?

En tiedä, mikä saa naisen käytännöllisesti katsoen sanomaan, että kyllä hänen aviomiehensä saa tehdä hänelle mitä vaan, koska sehän on sentään mies ja sellainen on naisen osa, mutta veikkaan, että ainakaan se ei ole hyvä itsetunto ja älykkyys.

Kokoomusnuorten puheenjohtaja Wille Rydman ei kuulu suosikki-ihmisiini, mutta hänen kunniakseen on mainittava, että hän teki hyvin selväsanaisen pesäeron Kokoomusnuorten Siekkisen puheisiin.

En tiedä, missä sfääreissä ihminen liikkuu, jos Wille Rydmanin pitää erikseen tulla kertomaan, että kyllä, raiskaus on väärin.


11 Comments

  1. Ja kyllä, tiedän, että Vihreät ovat jo erikseen sanoneet, että aikovat joka tapauksessa ehdottaa sukupuolineutraalia avioliittolakia. En huomannut tuota uutista kirjoittaessani tätä.

    Comment by Mikki — June 18, 2011 @ 1308359341

  2. Pakko kommentoida tuohon aborttiasiaan hieman tarkentavasti: näkemäni uutiset – mm. linkkaamasi – eivät sanoneet, että siihen 12 viikon rajaan puututtaisiin. Myöhäisin takaraja voi tarkoittaa 24 viikkoa. Silloin raskaus voidaan keskeyttää vain erityisen painavista terveydellisistä syistä.

    Ymmärrän halun tarkastella tuota 24 viikkoa, vaikken itse ole vakuuttunut muutostarpeesta. Nuorimmat keskoset, joita pelastetaan henkiin, ovat nimittäin nykyään saman ikäisiä, jopa nuorempia. (Ilmeisesti Suomessa 23-viikkoisia, Saksassa selvisi alkuvuodesta 22-viikkoinen.) Tämä voidaan siis yksinkertaistaa siihen, että elinkelpoisen ikäinen sikiö saatetaan tarkoituksella ottaa hengiltä, koska ei haluta vammaista tai sairasta lasta. Tästä näkökulmasta ymmärrän, että kyseistä takarajaa haluavat tarkistuttaa muutkin kuin vanholliskristilliset.

    Se toinen osa – henkilökunnan oikeus kieltäytyä toimenpiteistä – on tosiaan potentiaalisesti paljon ongelmallisempi. Mihin se raja edes vedetään? Vain toimenpiteisiin? Siihen, ettei tarvitse edes kertoa koko mahdollisuudesta, jos se on niin voimakkaasti omaa moraalista selkärankaa vastoin?

    Comment by Irrette — June 18, 2011 @ 1308385337

  3. Hmmm. Kirjoitin just pari A4:sta kommenttia mutta deletoin. Ehkä turhan värikästä. Sanotaanko vain että nykyinen raja on ihan sopiva eikä meille ammattilaisille ole siinä mitään ongelmaa. Se tuntuu olevan ongelma vain kaikille muille. Hämmästelen aina sitä miten Räsänen on voinut opiskella lääkäriksi ja vastustaa aborttia. Sen jos kenen pitäisi tietää, vai onko se skipannut obstetriikan täysin?

    Ja jos abortti on ongelma ammattilaiselle niin sitten on väärässä ammatissa tai hakeutunut väärään työpaikkaan. Vaihtoehtoja on. Tk-lääkärit toivon mukaan ohjaavat sellaiselle joka suostuu kirjoittamaan luvan aborttiin jos itse eivät sitä voi kirjoittaa. Onneksi nykyään voi valita hoitopaikkansa vapaasti joten juna- tai bussilipun hinnalla aborttiluvan saamisen pitäisi ainakin onnistua lähimmästä isosta kaupungista.

    Comment by Minna — June 18, 2011 @ 1308389508

  4. Ei pidä unohtaa tietenkään Räsäsen näkemystä siitä, että Suomen pitäisi poimia pakolaisista nimenomaan kristityt, koska he “sopeutuvat” Suomeen parhaiten.

    Etnologi/folkloristi minussa nauraa paskaisesti koko ajatukselle ja pyörittää päätä tämän muijan täydelliselle tietämättömyydelle ja kyvyttömyydelle nähdä oman lahkonsa ulkopuolelle.

    Ei nimittäin ole kauhean kauaa siitä, kun ortodoksit olivat vielä muiden suomalaisten mielestä “ryssänuskoisia” — ja karjalaiset olivat huomattavasti lähempänä kantasuomalaisia kuin vaikka Etiopian ja Egyptin koptit. Taitaa vaivata putkinäkö tätä vastaleivottua sisäministeriä.

    Katsotaan kuinka pitkään menee ennenkuin tämä hallitus hajoaa…

    Comment by Skiriki — June 18, 2011 @ 1308403221

  5. 180-190 maassa status quo on, ettei samaa sukupuolta olevia vihitä aviopariksi. YK:n ihmisoikeusneuvosto ei tietenkään ole tuominnut näitä maita sillä perusteella, joten kristillisdemokraattien mieltymys status quoon ei tee heistä ihmisoikeusrikkureita.

    Comment by perttuk — June 19, 2011 @ 1308479974

  6. Pari kommenttia abortointiin:
    – 24 vko on teknisesti tiukka (ja järkevä) takaraja terveyssyistä tehtävälle keskeytykselle. Koko rakenneseulan (joka tehdään n viikolla 18) idea on se, että vaikeasti vammaista lasta ei tarvitsisi tuoda tähän maailmaan vaan raskaus voidaan keskeyttää. Se, onko tämä oikein vai väärin on eri asia, mutta nykyisin ollaan (mun mielestä erittäin hyvin perustein) sitä mieltä, että sikiöseulonta ja vaikeavammaisten abortointi on eettisesti oikein. Se, että nuorimmat keskosket jotka teknisesti pysyvät hengissä ovat alle 24 vko ei tarkoita sitä, että saman ikäisiä vaikeavammaisia (lue: vaikeasti epämuodostuneita, esim kirjaimellisesti aivottomia tai täysin liikuntakyvyttömiä) sikiöitä ei pitäisi saada abortoida.
    – Sosiaalisin perustein tehtävälle abortille raja on 12 vko, joka sekään ei ole ihan helppo raja, ja sen aikaistaminen johtaa aika helposti siihen, että vahinkoraskauksia olisi pakko viedä loppuun, mikä ei liene syntyvän lapsen eikä äidin etu.

    Sensijaan mitä tulee terveydenhuollon henkilöstöön… Kyse ei ole siitä, että TK-lääkäri saisi olla kirjoittamatta lähetettä keskeytykseen vaan siitä, että gynegologin on nykyolosuhteissa pakko tehdä abortti vaikka se olisi vahvasti henkilökohtaista vakaumusta vastaan. Mun mielestä ei ole ollenkaan itsestäänselvää että tämä on oikein. Ehkäpä tilanne, missä gynegologilla olisi oikeus kieltätytyä tekemästä vakaumustaan vastoin olevia toimenpiteitä olisi parempi. Riskiä siitä, että kaikki yhtäkkiä kieltäytyisivät ei käytännössä ole ja tämä voisi teknisesti järjestellä siten, että viiveitäkään ei tulisi ensimmäisen potentiaalisen keskeyttäjän kieltäytyessä vaan siis niin, että kieltäytyminen pitäisi tehdä kategorisen ennakoivasti ja näille ei sitten tämän tyyppisiä potilaita tulisi lainkaan.

    Ontuvana analogiana käytän tilannetta, missä kaikkien maanviljelijöiden olisi asiakkaan niin halutessa lahdattava lehmä, vaikka pienellä osalla maanviljelijöistä olisikin vakaumus, että mitään millä on keskushermosto ei saisi tappaa ikinä. Lehmäntappolaki ei varmaan ikinä menisi Suomessa läpi?

    Comment by Tube — June 19, 2011 @ 1308482305

  7. Henkilökohtainen hallitusohjelma tälle vaalikaudelle: murskaava voimaton raivo. Luulen.

    Comment by Janos — June 19, 2011 @ 1308489713

  8. Perttu: Jos uskot, että kristilliset vastustavat homojen avioliittoja siksi, että eivät vain tykkää siitä, kun asiat muuttuvat, olet väärässä.

    Tube: Jos rupeaa gynekologiksi, muttei halua tehdä gynekologin duuneja, se on sit paskempi juttu. Yksityisellä puolella voi valita asiakkaansa, mutta niin kauan kun ollaan julkistella sektorilla, olisi syytä pitää turpa kiinni ja tiedostaa se, että ollaan tarjoamassa ihmisille peruspalveluita, joista ei voida tinkiä vain siksi, että tekijää ei huvita. Etenkin kun kyseessä ovat potentiaalisesti hyvin hauraat asiakkaat, siellä ei pitäisi olla mitään esteitä. Tässä on myös asuinalueaspekti: tää ei ole samanlainen ongelma Helsingissä, mutta mitäs sit tehdään kun ollaan jossain pikkupaikassa, maaginen aikaraja on melkein hollilla, gynekologeja on kaksi, joista toinen ei ole yhteistyöhaluinen, ja toinen on kotona vatsataudissa, eikä asiakas osaa vaatia oikeuksiaan?

    Tämä toki pätee moneen muuhunkin asiaan: mä en voi sietää vaikkapa uusnatseja, mutta silti oletan, että esimerkiksi poliisi suojelee niitä siinä missä muitakin tai että ensiavussa ne saavat tikkejä. “Joo, sori, mä en nyt tee tätä koska en pidä susta tai sun elämäntyylistäsi” ei vaan ole hyväksyttävä vastaus. Nää on julkisen sektorin palveluita, joista ei voida tinkiä henkilökohtaisista syistä. Sit jos niitä syitä on olemassa, se varmasti rajoittaa uravalintoja, mutta sellaista on elämä.

    Comment by Mikki — June 19, 2011 @ 1308490428

  9. Arvoisa blogisti vaihtaa “Päivi Räsäsen” tilalle “neekeriukon” ja kas; tässä onkin valmiina rasistinen vihakirjoitus täynnä kiihottamista kansanryhmää vastaan. Tässä kirjoituksessa Päivi Räsänen demonisoidaan. Hän on Paha, jolla ei liene edes olemassaolon oikeutta, eikä ainakaan oikeutta omaan vakaumukseensa, sillä besserwisser tietää paremmin.

    Elisa Siekkisen mielipiteistä voi olla montaa mieltä, mutta kai hänellä on oikeus näkemyksiinsä oman elämänsä kohdalla siinä kuin muillakin vähemmistöillä? Ja lähtökohtaisesti raiskaus on kiinni siitä, että kyse on toisen osapuolen tahdon vastaisesta toiminnasta; jos Elisa kerran tahtoo aina, niin onnea vaan sinne sitten.

    Nimimerkki Skirikin näkemyksistä haiskahtaa outo kristinuskon viha. Nähtävästi hän haluaa ei-kristittyjen, käytännössä siis muslimien, runsasta maahanmuuttoa kaiketikin jonkinlaiseksi rangaistukseksi kristityille.

    Jytky oli seurausta blogistin ja hänen laillaan ajattelevien ihmisten harjoittamasta politiikasta. Kannattaisi ajaa koko kansan etua ajavaa politiikkaa, eikä pelkästään hyväosaisen eliitin.

    Comment by Matti — June 21, 2011 @ 1308674291

  10. Totta kai Siekkisellä on oikeus mielipiteeseensä. Mitä tekemistä sillä on tämän kanssa?

    Comment by Mikki — June 21, 2011 @ 1308675363

  11. Matti:

    Kirjoituksestasi kajastaa se, että sinulla on yleinen harhaluulo siitä, mitä sananvapaus tarkoittaa. Se nimittäin ei tarkoita sitä, että kenenkään pitäisi pitää esitetystä mielipiteestä, tai olla kritisoimatta sitä. Tottakai Siekkisellä on oikeus sanoa mitä hän sanoo – ja kaikilla muilla on oikeus sanoa, että mielipide on harvinaisen idioottimainen.

    Mitä Räsäseen tulee, hän ajaa tällä hetkellä asiaa joka ihan tutkitusti huonontaa naisten ja lasten asiaa. Ei siihen tarvita demonisointia että voidaan sanoa, että tässä ajetaan koko yhteiskunnan tasolla asiaa, joka huonontaa merkittävän ihmisjoukon asemaa. Räsäsellä on oikeus sanoa tämä asia, ja muilla on oikeus sanoa mielipiteensä hänen ajamastaan politiikasta.

    Mä olen sen verran allerginen heinäkasveille, että en edes jaksa alkaa painimaan tuon “hyväosainen suvaitsevaistoeliitti vastaan Oikeat Ihmiset” -olkiukon kanssa jota raahaat molskille. Kerro sit kun löydät sen suvaitsevaiston, kukaan muu ei Homma-retoriikan ulkopuolella ole kyseistä ihmisryhmää löytänyt.

    Siitä ollaan samaa mieltä, että vaalitulos on seurausta siitä että Homma-jengin esittämiä usein aika harhaan tulkittuja tilastoja ei poljettu jänkään järkipuheilla, vaan jätettiin huomiotta tai huudettiin rasistia. Siinä keskustelussa olisi pitänyt vihtoa järkiargumenteilla, mutta myöhäistä se on nyt.

    Comment by Janos — June 24, 2011 @ 1308943485

RSS feed for comments on this post.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 


Copyright © Mikko Rautalahti, All Rights Reserved
WordPress makes with the publishing.