ajatelkaa nyt niitä lapsia

Tue Nov-3rd-2009 // Filed under: Täällä Pohjantähden alla

Facebookin puolella lauma pässejä on vaatimassa pedofiilien lynkkaamista, ja valitettavasti siitä noussut meteli on vuotanut myös Facebookin ulkopuolelle. Se vituttaa, koska siinä kukkii pohjaton tyhmyys.

Ihan ensiksi pitäisi ymmärtää, että pedofiili ja lapsenraiskaaja ovat kaksi eri asiaa. Pedofiili on tyyppi, joka kiihottuu kakaroista. Lapsenraiskaaja on tyyppi, joka raiskaa lapsen. Vain jälkimmäinen on rikollinen.

Seksuaalinen kiihottuminen on siitä hankala juttu, ettei se ole kovin tahdonalainen asia: joillakin alkaa jöpöttää Playboyta lukiessa, joillakin taas Tenavatähtiä katsellessa. Se, että tähän liitetään automaattisesti sellainen ajatus, että jälkimmäiseen ryhmään kuuluvat pitäisi vittu hirttää munistaan vittu heittää linnaan loppuiäksi vittu ampua heti vittu on ääliömäistä. Ja nyt olisi aika hyvä tajuta se, että jos pää on niin pahasti solmussa (joko siksi, että elämä on ollut paskaa tai vain siksi, että jostain syystä aivoissa ovat johdot menneet sillä tavalla ristiin — syyllä ei tämän keskustelun kannalta ole juuri väliä), että lapset kiihottavat, se on tragedia. Koska siitä ei nimittäin seuraa automaattisesti se, ettei ihmisellä olisi mitään käsitystä oikeasta ja väärästä tai kykyä tuntea empatiaa, tai että tällä olisi jatkuva halu satuttaa muita. Sen sijaan siitä seuraa ihan uskomattoman vaikea elämä.

Se, että jotkut pedofiilit oikeasti kajoavat kakaroihin on sitten asia erikseen, ja se on rangaistavaa. Ja syystäkin. Se on kaikin puolin vastenmielistä ja väärin, ja se on sellainen moraalin notkahdus, jota on vaikea antaa anteeksi. Mutta on vissi ero sen välillä, että on fantasioita ja haluja, jotka pitää kurissa, ja sen, että antaa niille periksi. Enkä nyt yritä sanoa, että pitäisi järjestää jotain “ota pedofiili kaveriksi” -kampanjoita, mutta tämä on vähän niin kuin menisi kadulle ja alkaisi huudella, että kaikki pyörätuolissa olevat pitäisi vittu tappaa sen sijaan, että rajoitettaisiin se viha niihin pyörätuolityyppeihin, jotka ovat, tiättekste, tehneet jotain. Tiedän, että rationaalinen ajattelu tai alkeellisen psykologian tuntemus on tällaisten mouhoajien parissa kovasti kortilla, mutta jos pedofiilistä tuntuu siltä, että häntä kohdellaan lapsenraiskaajana riippumatta siitä, mitä hän tekee, kuinkahan paljon se rohkaisee olemaan ihmisiksi?

Muutenkaan ei kohkaaminen tämän asian suhteen ole mitenkään kohtuullisessa suhteessa vaaran kattavuuteen tai luonteeseen. Ajatus siitä, että useimmat lapset ovat vaaravyöhykkeellä on absurdi, ja niin on myös se, että superkovat rangaistukset jotenkin suojelisivat lapsia. Ei meillä ole kansallisena ongelmana mitään pedofiiliarmeijaa, joka juoksee koko ajan vankilan ja lastentarhan väliä ja saa sellaisia tupakan mittaisia hengähdystaukotuomioita, joiden aikana voi valmistautua seuraavaan lapsenahdistelurupeamaan.

Tiedän, että on helpompaa ja vähemmän ahdistavaa ajatella, että se raiskaajapedofiili on se puskassa kykkivä setä, joka vaanii viattomia pellavapäitä. Ja joskus se onkin, mutta harvoin: useimmiten lapsia hyväksikäytetään seksuaalisesti vanhempien, sukulaisten ja perhetuttujen toimesta, aivan kuten tekijä valtaosassa puukotuksista, pahoinpitelyistä, tapoista ja “tavallisista” raiskauksista on uhrin tuntema henkilö.

Tämä on näitä asioita, joita ihmiset eivät vieläkään halua sisäistää: vähän väliä puhutaan esimerkiksi siitä, että naiset eivät uskalla liikkua pimeillä kaduilla, ja totta kai siinä on riskinsä. Mutta oikeesti, oikeesti raiskaaja on hyvin, hyvin harvoin se satunnainen puskasta ampaiseva tyyppi. Useimmiten se on siellä kotona, ja useimmiten siitä ei puhuta. Sen vuoksihan kyseessä on niin traumaattinen asia: kun meitä vahingoittaa joku, jonka pitäisi rakastaa ja pitää hyvänä, joku johon on luottanut, se satuttaa paljon enemmän. Tällöin itse fyysinen tapahtuma voi olla täysin toisarvoinen.

Sama pätee lasten seksuaaliseen hyväksikäyttöön: useimmiten syytteessä on iskä, äiskä, setä, täti, opettaja, lapsenvahti tai vaikkapa — halipusiterkut vaan erityisesti katoliselle kirkolle! — pappi, ja se todellinen uhka tuleekin lähipiiristä, luottamuksen kehän sisäpuolelta. Täysin satunnaisia pipipäitä vastaan ei ylipäätänsä voi suojautua muuten kuin pitämällä silmät auki ja varustamalla lapsi asiaankuuluvilla perustiedoilla. Se on vähän niin kuin ulkona liikkuminen: aina joskus joku jää auton alle, eikä sitä voi oikein estää muuten kuin olemalla tarkkana, eikä sekään mitään takaa, jos se bussikuski saakin äkkiä aivoinfarktin ja jysäyttää parturikampaamoliikkeen ikkunasta sisään. Se todellinen pedofiiliuhka piilee kotona ja kaveripiirissä.

Ja sitten on tietenkin oikeudellinen aspekti. Henkilökohtaisesti en pidä lasten ahdistelijoista tippaakaan. Omasta puolestani moisia tyyppejä voisi aika surutta sohaista rengasraudalla naamaan ja haudata saunan taakse. Ai jai, sehän kuulostaa oikein hienolta! Mutta samaan hengenvetoon voisin kuitenkin huomauttaa, että jos kaikki ne ihmisryhmät, yksilöt, aatteiden edustajat ja satunnaiset törttöilijät, joita en jäisi kaipaamaan saisivat tällaisen Rautalahden erikoinen -käsittelyn, tämän planeetan ylikansoitusongelmat ratkeaisivat laakista. Ei olisi enää ruuhkia, voin vakuuttaa. Hulluilla päivillä ei olisi ryysistä.

“En tykkää tosta” ei ole mikään järjellinen pohja oikeusjärjestelmälle. Se, että olen inhottava ihminen ja nautin vahingonilosta ja ansaituksi kokemastani kostosta ei tarkoita sitä, että sillä olisi mitään tekemistä oikeuden kanssa. Oikeutus ei ylipäätänsä määräydy sen perusteella, kuinka paljon jotain vihataan ja inhotaan. Ymmärrän, että kun ihmisiä pelottaa ja suututtaa jokin, silloin halutaan asiaan puututtavan, mutta tällaiset “mikään rangaistus ei ole liian paha” -tyyppiset kommentit ovat raivostuttavia. Niistä paistaa läpi paitsi tyhmyys ja lyhytkatseisuus, myös täydellinen tietämättömyys oikeusjärjestelmän perusteista ja luonteesta.

Nythän on niin, ettei oikeusjärjestelmä suinkaan ole täydellinen: syytön voi joutua poliisitutkimuksen alaiseksi, eikä se edes ole mitenkään tavatonta tai väärin — tutkinnan tarkoitushan on selvittää, onko syytä nostaa syyte vai ei. Syytön voi myöskin saada syytteen, jos vaikuttaa siltä, että hän on syyllistynyt rikokseen, mutta vasta oikeudenkäynnin tarkoitus on selvittää, onko joku syyllinen. Joskus syytönkin voi saada tuomion, tai syyllinen pääsee vapaalle jalalle. Se ei ole täydellinen järjestelmä, mutta niin kauan kun ollaan todistajanlausuntojen, fyysisten todisteiden, tiedossa olevien faktojen ja sattuman varassa, parempaa on turha odottaa. Selvänäkijöitä ei ole, mutta jos nämä kohkaajat saisivat päättää, lynkkauspartio lähtisi liikkeelle heti, kun rikosilmoitus on tehty. (Tai luultavammin silloin, kun huhu ensimmäisen kerran lähtee liikkeelle.)

On tietenkin erityisen hankalaa, että raiskaustapauksissa on usein vaikea saada näyttöä, koska asia tulee usein ilmi vasta paljon tapahtuman jälkeen — jos tulee. Mutta se näyttö on aika pirun tärkeä asia: jos tuomio ei perustu siihen, vaan väitetyn rikoksen kamaluuteen, silloin kuka tahansa tuittupää voi alkaa passittaa muita ihmisiä linnaan vain väittämällä tarpeeksi kovaa. Ei ole kovin vaikeaa tajuta, miksei näin ole.

Mutta ajatelkaa nyt lapsia, pikkuisten edun vuoksi kannattaa vähän uhrata oikeuksia tai vetää varman päälle! Juu juu, mutta se on hirveä matopurkki: jos pelko ja vitutus ja raivo hyväksytään oikeudelliseksi perusteeksi tässä asiassa, sitten se voidaan — ja tulee — hyväksyä muissakin asioissa, ja yllättäen se ei sitten enää olekaan hauskaa, kun on sellaisen “oikeuden” vastaanottavana osapuolena… ja varmaa on, että siellä meistä olisi jokainen, syystä tai toisesta.

Se, että ollaan äänekkäitä ja huolestuneita ei nyt vaan tarkoita sitä, että ollaan oikeassa tai fiksuja… eikä se etenkään tarkoita sitä, että ollaan oikeudenmukaisia.


33 Comments

  1. Hyvä kirjoitus!

    Eka ajatus oli linkittää tämä kyseisiin FB-pesäkkeisiin, mutta sitten muistin että kun asioista ei osata keskustella, niin siinä ei auta mikään. :p

    Comment by Olorin — November 3, 2009 @ 1257263320

  2. Kiitos, tämä oli ihan älyttömän hyvä kommentti aiheeseen. Harmi, että liian monelta menee yli kun aiheesta puhutaan.

    Comment by Mirka — November 3, 2009 @ 1257264898

  3. Kiitos, juuri näin.

    Comment by Tiina — November 3, 2009 @ 1257265581

  4. Näinhän se on.

    Comment by Skiriki — November 3, 2009 @ 1257265662

  5. Jep, harmi että nämä kirjoitukset ovat lähinnä saarnaamista jo valmiille seurakunnalle.

    Comment by Kriisi — November 3, 2009 @ 1257266695

  6. No, voi toki mennä sinne niiden sekaan selventämään, jos siltä tuntuu. Jotkut jaksaa näemmä koittaa, mutta heppoisin tuloksin. Ei tämä ole niille mikään edes melkein järkipohjainen asia, enkä minä uskon tämän(kään) vaikuttavan tuon väen näkemyksiin tippaakaan. Tää voisi olla ongelma, jos Hupaisan ajankulun funktio olisi olla jotain muutakin kuin paikka, jossa voin ajatella ääneen ja dissata pässejä.

    Comment by Mikki — November 3, 2009 @ 1257267456

  7. Suurkiitokset tästä!

    Pidän tavastasi esittää argumentit iskevästi ja kärkevästi. Olisikohan “kiihkeän järkevä” sopiva luonnehdinta…

    Comment by Seksualisti — November 3, 2009 @ 1257275348

  8. Mä törmään tähän keskusteluun ja idioottikommentteihin jatkuvasti, kiitos tän kasvatuksellisen ja naisvaltaisen alan.

    Mun lempikeskusteluntappaja on kun joku sanoo että jos rekisteröinnillä voi estää ees yhtä pedofiilia uusimasta rikostaan, on se sen väärti. Ehdotan aina, että myös räjäyttämällä Helsingin vähentäisi varmasti paitsi lapsiraiskauksia, myös korruptiota ja muuta rikollisuutta. ;)

    Comment by Heiccu — November 3, 2009 @ 1257275684

  9. @Mikki:

    No niin, piti sitten mennä vilkaisemaan tuota linkittämääsi “keskustelua.” Ei olisi pitänyt. :X

    Nyt lähinnä vituttaa niin ettei veri kierrä.

    Comment by Olorin — November 3, 2009 @ 1257276675

  10. Mah-ta-vaa. Kiitos tästä. Olemme kotona pyöritelleet päätämme mm. ko. facebook ryhmään liittyen ja kiusaantuneena katsellut kun taas se ja se kaveri liittyy soturien joukkoon. Epämiellyttävää. Yhdyn kanssasi joka kohtaan. Word.

    Comment by Tiia — November 3, 2009 @ 1257282175

  11. Mainio kirjoitus. Ja kylläpä rupesi ahdistamaan kun kävi vilkaisemassa tuota fb-ryhmään. Voi kun ihmiset muistaisivat ettei tunne ole ajatus, eikä ainakaan lainsäändäntöperuste. Eikä maailma ole kaksivärinen.

    Comment by Koistinen — November 3, 2009 @ 1257288928

  12. Word, tai kuten meillä päin sanotaan: totta turiset.

    Kahden rakastetun penskan entisenä avoäitinä minustakin on toki ensisijaisen tärkeätä ajatella lapsia. Ajateltuani lapsiani hyvi paljon olenkin päätynyt siihen lopputulokseen, että heidän tulevaisuutensa kannalta on elintärkeää, ettemme anna pelon ja ajattelemattomuuden hapertaa oikeusjärjestelmää.

    Comment by Joc — November 4, 2009 @ 1257294555

  13. Asiaan liittyvä Economistin juttu rekistereiden ongelmista:

    http://www.economist.com/displaystory.cfm?story_id=14164614

    Comment by Tuomas Kronqvist — November 4, 2009 @ 1257296144

  14. TAIDAT OLLA BEDOFIILI KUN PUOLLUSTELET ASIJAA!!!!!!!!!,,MUNISTA HIRTEEN JA SAUNAN-TAAKSE JA 99999,99999,999,99999,9999MK SAKKOA TOMMOISILLE

    Comment by VIHANEN ÄISKÄ KEKÄ KÄVI PERUS KOULUN PUOLIKS — November 4, 2009 @ 1257326008

  15. Social comments and analytics for this post…

    This post was mentioned on Twitter by Karde: Ennen raivoamista kannattaisi ajatella: http://bit.ly/1pBtZN

    Trackback by uberVU - social comments — November 4, 2009 @ 1257326459

  16. Hienoa tekstiä jälleen kerran. Noiden mouhottajien vuoksi aiheen asiallinen käsittely on äärimmäisen vaikeaa ja turhauttavaa, kuten tuosta fb kommenttiketjustakin huomaa. Ilmeisesti aihe osuu niin moneen kipukohtaan (seksuaalisuus + lasten kaltoinkohtelu = hyvä ulkoinen vihollinen), että suuri osa ihmisistä ei pääse tässä mitenkään yli primitiivireaktioistaan.

    Ihmiskunnan Petja on muuten useammankin kerran esittänyt oikeusjärjestelmän perusidean mielestäni melko hyvin: Oikeusjärjestelmän tärkein tehtävä on luoda ennustettavuutta ja vakautta yhteiskuntaan. Tähän liittyy merkittävältä osin se, että oman käden oikeutta ei sallita eikä oikeusjärjestelmä saa olla ohjailtavissa huutoäänestyksellä. Ja “syytön kunnes toisin todistetaan” voi ymmärrettävästi olla joskus turhauttava periaate, mutta se toinen vaihtoehto on lopputuloksen kannalta koko yhteiskunnan mitassa paljon pahempi. Sekä inhimillisesti että taloudellisesti.

    Lakien ja oikeudenkäytön ohjaaminen siten, että se heijastaa riittävässä määrin ihmisten ja oman aikansa keskimääräistä oikeudenmukaisuuskäsitystä, on sitten lainsäätäjien tehtävä, ei oikeusjärjestelmän.

    Comment by Jokivaris — November 4, 2009 @ 1257332524

  17. Dan Savage kirjoittaa muutamassa vastauksessaan lukijoilleen samoilla linjoilla. Sieltähän on myös erinomainen lainaus: “These praiseworthy pedophiles deserve our support”

    1. kirjoitus, vastaus nimimerkille “SADBOY”: http://www.thestranger.com/seattle/SavageLove?oid=11967

    2. kirjoitus, vastaus nimimerkille “Been There, Didn’t Do It”: http://www.thestranger.com/seattle/SavageLove?oid=12034

    Siltä varalta että kiinnostaa…

    Comment by Sampo — November 4, 2009 @ 1257341344

  18. […] Tässä kohtaa pitää vetää syvään henkeä ja alkaa tietoisesti rauhoittumaan vaikkei ole ehtinyt vielä kiihtyäkään. Onneksi maailmasta löytyy fiksuja ihmisiä jotka osaavat purkaa osan noihin muutamiin lauseisiin kasaantuneista moraalipommeista. […]

    Pingback by Lapsen etu ja niinpoispäin « tosi kiinnostavaa kamaa — November 4, 2009 @ 1257345077

  19. Hear, hear.

    Koska maailma kuitenkin pyörii mun ympärillä, heitänpä linkin aiempaan tekstiini aiheesta: http://rauhala.org/blog/index.php?/archives/6-Pedophilia-and-Sanity-101.html

    Comment by Mikko Rauhala — November 4, 2009 @ 1257351255

  20. […] This post was mentioned on Twitter by Kari Haakana and Jurkka Lemmetti, Otto Sinisalo. Otto Sinisalo said: Seksuaalirikollisten rangaistuksista, harvinaista järkipuhetta: http://bit.ly/1pBtZN […]

    Pingback by Tweets that mention Fun Pastimes for Stupid Children » ajatelkaa nyt niitä lapsia -- Topsy.com — November 4, 2009 @ 1257360478

  21. Kuules, mies. Sä kirjoitat aivan järjettömän hyvin. Et sellasta.

    Comment by Lotta — November 5, 2009 @ 1257382527

  22. Uskallan epäillä, että erinäisissä piireissä tämä kirjoitus herättää yllättävän päinvastaisia mielipiteitä! Eipä pääse kihahtamaan kusi hattuun. Mutta kiitos.

    Comment by Mikki — November 5, 2009 @ 1257386744

  23. Mun poika! Mää ole nii ylppe!

    Comment by Äite — November 5, 2009 @ 1257424417

  24. Mä en tarkoittanut pelkästään tätä kirjoitusta. Kyky kirjoittaa vitun hyvin argumentoitua asiaa niin, että lukijalla lorahtaa lukiessaan muutama tenaladyllinen kusta pikkuhousuun, on hyvin harvinainen.

    Kun ihminen osaa sanallistaa mielipiteensä noin hyvin kuin sä, siinä jää loppujen lopuksi eri- ja samanmielisyydet ihan toisarvoiseen asemaan. (Vaikka huomasinkin useinmiten olevani sun kanssa aivan samaa mieltä.)

    Nostaisin silinterihattua jos mulla olis sellainen.

    Comment by Lotta — November 5, 2009 @ 1257445500

  25. Ainakin yksi poliittinen agitaattori, eli kansankiihottaja on tullut vastaan joka keräsi johonkin mielenosoitukseen väkeä pedouhkalla, kukapa ei vihaisi lastenraiskaajia, taustalla olikin joku maahanmuuttovastainen liike joka ainakin kokeili kepillä jäätä onnistuuko naittamaan kaksi asiaa yhteen, jotain Islamin kieltämisestä yms. oli takana. Valitettevan harva jolle olen selittänyt on tajunnut mikä tuossa agitaattorin motiivina oli ja miksi kyse oli aika likaisesta tempusta.

    Comment by JJKM — November 6, 2009 @ 1257510087

  26. Ei taida kirjoittakalla olla lapsia. Huhhuh mitä juttuja taas. Hanki vittu niitä muksuja ensin ja sitten saat kirjoittaa näistä pedofiileistä, voisi olla hieman erilaista tekstiä!

    Comment by Kirsi — November 6, 2009 @ 1257527982

  27. Tekisi mieleni aloittaa kommentti kirjoittamalla “MUTTA LAPSET”.
    Sen sijaan voisin jättää kuulfeissailut väliin ja todeta että juurikin tällä tavalla. Melkein tekisi mieli linkata tämä Facebook-sivulleni, mutta taidan valitettavasti jättää tällä kertaa väliin…

    Comment by Lauri — November 6, 2009 @ 1257528407

  28. Kiitos, Kirsi, että sanoit tuon: siitä päästäänkin kätevästi tähän toiseen tyhmyyden ilmentymään, joka rassaa minua. “Jos sulla ei ole lapsia, et voi ymmärtää/et saa kommentoida/et saa olla eri mieltä!”

    Mutta ethän sinä tiedä, onko minulla lapsia. Voi hyvinkin olla! Siitäkö se puheoikeus tässä asiassa on ihan oikeasti kiinni? Se tuntuu vähän riskaabelilta, koska lapsenhankinta ei varsinaisesti ole vaikeaa. Ei se ole mikään poikkeuksellinen saavutus. Kuka tahansa idiootti voi tehdä sen, ja usein tekeekin. Itse asiassa, ketkäs lapsia hankkineet tahot (jotka eittämättä tuottavat hieman erilaista tekstiä!) tulevat ajoittain hyvin ikävissä merkeissä julkisuuteen? Juurikin ne lasten seksuaaliset hyväksikäyttäjät. Tiedäthän? Ne pedofiilit.

    Ehkä sun pitäisi miettiä näitä puhelupakriteerejäsi vähän tarkemmin. Siihen on syynsä, miksi tällaiset höpöhöpöpohjaiset vasta-argumentit ovat aika huonoja.

    Comment by Mikki — November 6, 2009 @ 1257529886

  29. Melkoisen monelta isältä/äidiltä on tullut tälle kirjoitukselle ja tälle ajattelutavalle yleisesti aplodeja esim. tuolla FB:n puolella, jossa linkki on kiertänyt. On koomista nähdä, miten tietty jengi yrittää rakentaa jotain mystistä “kaikkien vanhempien koalitiota” pedofiili-noitavainojen taakse.

    Lasten hankkiminen ei onneksi tarkoita läheskään kaikkien osalta sitä, että menettää kykynsä ajatella asioita kriittisesti ja perustaa mielipiteitään johonkin muuhun kuin siihen, että vanhemmuus on muka jokin syvämystinen asia jota kukaan lapseton ei voi ymmärtää, ja että MAAILMA PELOTTAA NIIN KAAHEESTI.

    Jokainen, joka yrittää torpata minkä tahansa näkemyksen argumentilla “mut jos sulla ei ole lapsia / et ole katkaissut itse jalkaasi / et ole itse ollut huumeriippuvainen jnejnejne. et voi sanoa tästä yhtään mitään?!?!” putoaa automaattisesti “mielipide jätetty huomiotta typeränä kohkaamisena” -laariin. Menee tasan samaan sarjaan kuin “jos et aja kriikittä ‘pedofiilit kivitettävä’ -henkistä linjaa, taidat olla ITTE pedofiili” -lällättely, mitä esimerkiksi tuolla FB-ryhmän surkuhupaisassa keskustelussa näkee.

    Comment by Janos — November 6, 2009 @ 1257530783

  30. Loistava teksti. Kiitos tästä.

    Comment by Kaj Sotala — November 6, 2009 @ 1257543406

  31. Mikki, sä kirjoitat niin hyvin, että jollei mulla olisi niin mahdottoman hauskaa nauttiessani sun argumentoinnistasi olisin entistäkin kateellisempi. Jatka toki pässien dissailua, joku päivä joku heistä saattaa kasvattaa aivon ja lakata syömästä peltipurkkeja tai mitä ikinä pässit sitten tekevätkään.
    Yksi asia on minulle selvää ylläolevan keskustelun pohjalta: En mene katsomaan kyseistä FB ryhmää, enkä ainakaan lue mitään keskustelua.

    Comment by w00t — November 7, 2009 @ 1257556183

  32. Eniten tässä vouhotuksessa vituttaa tuo termien sotkeminen. Pedofilia on sairaus (tai oikeastaan häiriö), jolle on olemassa tarkka määrittely. Pedofiliasta ei voi ketään tuomita, mutta lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä voi. Kaikki pedofiilit eivät käytä lapsia seksuaalisesti hyväkseen. Silti media ja valtaväestö puhuu hyväksikäyttötapauksissa nimenomaan pedofiileistä, VAIKKA hyväksikäytetty olisi murrosikäinen (pedofiilihan on kiinnostunut nimenomaan esimurrosikäisistä). Jokainen vouhottaja pitäisi pakottaa tutustumaan vaikka Wikipedian kautta asiaan tarkemmin, ennen kuin lähtee otsasuoni pullottaen meuhkaamaan asiasta.

    Comment by Kyrpiintynyt — November 17, 2009 @ 1258452424

  33. Kaunista on, argumentointi. :)
    Olen koettanut siellätäällä esittää samaa, mutta hippasen akateemisempaan sävyyn.

    Mua ahistaa tässä vahvasti muutama asia:
    1) se uhriuttaminen ja objektiksi asettaminen, jollaista “miksei kukaan ajattele lapsia” -hysteerikot tenavat asettavat.

    2)Vaikuttaa siltä, että jokainen ajattelee vain omiin lapsiin kohdistuvia huoliaan. Kukaan ei vaadi parempaa ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa kouluihin, jotta lasten ja nuorten ongelmat huomataan ajoissa, tämä ilmeisesti siksi että “eihän se enää minun lastani suojaisi”. Ei ehkä, mutta se voisi estää sinun lastasi kehittymästä lapsiinsekaantujaksi. Tai suojella lapsenlapsiasi. Mutta eihän se ketään kiinnosta. Taidan jättää lisääntymisen välistä, jos se tekee ihmisestä noin itsekkään.

    3) Haluavatko nämä ihmiset ihan oikeasti lapsensa kasvavan väkivallan uhalla toimivassa yhteiskunnassa? Kaunis ajatus. Saa taatusti tenavan tuntemaan olonsa hyväksytyksi, turvalliseksi ja rakastetuksi.

    Comment by Kateen — February 3, 2010 @ 1265157372

RSS feed for comments on this post.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 


Copyright © Mikko Rautalahti, All Rights Reserved
WordPress makes with the publishing.